Innpass i globalt motemarked

- Å delta i klynge-samarbeidet har gitt god drahjelp. Vi jobber bedre når vi kan dele erfaringer og stå sammen for å fremme norsk mote internasjonalt, sier Andreas Holzweiler.

Det norske motemerket Holzweiler lanserte sin første kolleksjon med luksusskjerf i  2012, og egen kleskolleksjon i 2014.

Ambisiøse motemerkevarer i Arena-klyngen Norwegian Fashion Hub jobber systematisk for å komme inn i det globale motemarkedet. Bedriftene Holzweiler, Cathrine Hammel, Tom Wood og Norwegian Rain samarbeider om innpass i fremtidige markeder, blant annet Tokyo.

Et av tiltakene klyngen har igangsatt var en nettverksmiddag i regi av den norske ambassaden i Tokyo. Godt støttet av Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Tokyo, inviterte de fire foregangsbedriftene i klyngen 30 eksisterende og potensielle kunder i markedet til en uformell nettverksmiddag i residensen til ambassadøren.

I etterkant av middagen er nettverket blitt styrket og bestillingene har kommet.

- Eventet i Tokyo var et meget godt gjennomført prosjekt som imponerte innkjøpere og deltakerne. Det var god oppslutning fra de beste innkjøperne i Japan, sier Andreas Holzweiler.

Tokyo er verdens mest trendy by. Hele moteverden ser mot Tokyo, og følger etter.

Alle de inviterte kom på nettverksmiddagen, og ingen ville gå da middagen var over. I etterkant er de fulgt godt opp. I denne bransjen er det svært viktig å etablere god kontakt med de riktige menneskene, sier Linda Refvik.

Med innpass i de riktige butikkene i Tokyo er veien kort til et enormt kinesisk marked, men også til de viktigste butikkene i Paris og Milano.

Kina neste

Arena-klyngen har tatt ett skritt videre i sin eksport-strategi. Etter Tokyo er det kinesiske markedet for mote blitt bearbeidet. Kina kommer til å stå for 30 prosent av veksten i den globale moteindustrien over de neste fem årene, og vil være verdens nest største i 2020.

 - Norsk mote bør ta sin del av veksten i det kinesiske markedet. Vi må gjøre en innsats for strategisk å posisjonere våre norske merkevarer i Kina, sier Anita Krohn Traaseth, direktør for Innovasjon Norge.

Holzweiler selger nå til de riktige butikkene i Tokyo, og er i ferd med å få innpass også i det kinesiske motemarkedet. Her er det snakk om større volumer.

- Da vi skulle inn inn i Kina, var det umulig å vite hvor vi skulle starte. Det var tydelig at Norwegian Fashion Hub hadde gjort et grundig forarbeid og at vi fikk en god ”entry” til å kjenne og føle på markedet, sier Andreas Holzweiler

Deler erfaringer

Unge motedesignbedrifter som vil inn i det globale motemarkedet vet knapt hvor de skal begynne. I Arena-klyngen har de løst dette gjennom samarbeid.

Bedriftene har gått sammen om å kartlegge markedene, utarbeide en strategi, og søke topp kompetanse. Underveis deles erfaringene gjennom nettverksmøter.

Selv om mote er ferskvare, tar det likevel lang tid å komme i posisjon. I tillegg er det bare noen få som lykkes.

- Vi er i ferd med å knekke en kode. Det har gitt effekt for noen av bedriftene i klyngene, og vil ha det for flere i tiden som kommer. Norsk mote er i ferd med å få et gjennombrudd i det globale markedet, sier Linda Refvik.